måndag 26 december 2016

Jordanien borde byta namn till Palestina och på så vis lösa hela problemet en gång för alla.

Ledande holländska politikern Geert Wilders har kritiserat USA: s president Barack Obama för att inte vetoing säkerhetsrådets resolution mot Israel på fredagen och rådde Israel att ignorera FN-resolutionen. Wilders, grundare och ledare för det nederländska frihetspartiet, som har dominerat holländska opinionsundersökningar under året 2016, skrev på sin Facebook-sida: "Obama förrådde Israel tackar Gud för Trump Mitt råd (sic) till mina israeliska vänner.. Ignorera FN och hålla bygga fler bosättningar. " Wilders röstades politiker av året 2016 då 40.000 personer deltog i den årliga offentliga val som innehas av holländska TV-show "EenVandaag". Han är känd för sin skarpa kritik av islam och hans frispråkiga stöd för Israel. Wilders bodde i Israel i två år under sin ungdom, som arbetar på en moshav, och har besökt landet 40 gånger under de senaste 25 åren. Wilders har sagt om Israel: "Jag har besökt många intressanta länder i Mellanöstern - från Syrien till Egypten, från Tunisien till Turkiet, från Cypern till Iran - men ingenstans jag har den speciella känslan av solidaritet som jag alltid får när jag landar vid Ben Gurion International Airport. " Wilders berättade publiken i Holland att "vi [i väst] är hela Israel". Han har också sagt "Israel är västvärldens första försvarslinje" mot vad han uppfattar att en hotet från islam och har sagt att "Jordanien är Palestina. Byter namn till Palestina kommer att avsluta konflikten i Mellanöstern och ge palestinier med en alternativ hemland. " Wilders har också uppmanat den nederländska regeringen att hänvisa till Jordanien som Palestina och flytta sin ambassad till Jerusalem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar