tisdag 16 januari 2018

Svenska biståndspengar används till tunnelbyggen?

Natten till söndagen attackerade israeliska stridsflygplan vad som föreföll vara ett öppet fält i södra Gaza. Strax därpå utfärdade Israels försvarsstyrkor (IDF) ett pressmeddelande i vilket man förklarade att stridsflygplanen hade attackerat "terrorinfrastruktur". Detta följdes några timmar senare av en detaljerad beskrivning av vilken sorts infrastruktur det rörde sig om: en nästan två kilometer lång tunnel som grävts under gränsövergången Kerem Shalom och som nådde 180 meter in på israeliskt territorium, och vars andra ände nådde hundratals meter in i Egypten. Man förklarade vidare att detta var den tredje tunneln som Israel hade förstört de senasta två månaderna genom en kombination av ny teknologi och underrättelseverksamhet. Hur är då denna tunnelbombning annorlunda än andra tunnelbombningar? För det första var det flera saker som gjorde själva tunneln unik, bland annat att den hade grävts under en gränsövergång och därmed hade kunnat användas för att förstöra den. Tunneln låg även intill två ledningar som för gas och diesel till Gaza och utgjorde därmed ett hot också mot dessa. För det tredje hade tunneln mynningar i både Gaza, Israel och Egypten. Terrorister hade alltså kunnat föras från Sinai direkt in till Israel inom loppet av bara några minuter. Utöver dessa unika aspekter var dock det mest uppseendeväckande med söndagens attack att tunneln förstördes från luften. Någon form av målsökande bomb med fördröjd utlösare trängde alltså djupt ner i jorden innan den detonerade på exakt rätt plats för att kunna orsaka en totaldemolering av tunneln. Utöver det tekniska kunnandet säger detta också en hel del om IDF:s underrättelseverksamhet och andra operativa förmågor. IDF bedömer att den unika tunneln utgjorde en mycket ansenlig tillgång för terroristorganisationen Hamas, som man utpekar som ansvarig för den. "Detta utgör en allvarlig kränkning av Israels suveränitet", sa IDF i ett uttalande i samband med att information om tunnelbombningen offentliggjordes. "Hamas är ansvarig för konsekvenserna och väljer gång efter annan att äventyra Gazas befolknings väl och ve". Konstruktionen av tunneln beräknas ha kostat tiotals miljoner kronor och krävde enorma mängder byggmaterial. Gränsövergången Kerem Shalom hölls stängd under söndagen. Den utgör en mycket viktig livlina för befolkningen i Gaza, eftersom tusentals ton mat, medicin och andra förnödenheter passerar genom den varje dag. Om tunneln hade förblivit oupptäckt och Hamas i en framtida sammandrabbning med Israel hade använt den för att förstöra gränsövergången hade det alltså fått allvarliga konsekvenser för Gazas befolkning. Ingen annan gränsövergång till Gaza har kapacitet att hantera så mycket gods. Israels försvarsminister Avigdor Liberman lovordade på söndagsmorgonen tunnelbombningen och förklarade att ytterligare aktioner var att vänta. "Förstörelsen av nätverket av terrortunnlar är ett centralt inslag i vår policy att konsekvent slå till mot Hamas strategiska tillgångar", skrev han i ett pressmeddelande. "Budskapet till Gazas ledarskap och dess medborgare är tydligt: investera i livets helgd istället för att gräva era egna katakomber". Liberman lovade vidare att samtliga Hamas attacktunnlar under gränsen mellan Gaza och Israel kommer att vara förstörda innan årsskiftet. Avigdor Libermans ord kan tolkas som att Israels förmåga att upptäcka tunnlarna fortfarande är begränsad: varför skulle det annars behöva ta ett helt år att förstöra dem? Försvarsministerns löfte lär dock ändå tas på största allvar av Hamas, som har investerat hundratals miljoner kronor i tunnlarna och som därför kan känna sig pressade att använda sig av dem innan det är för sent. Paul Widen Jerusalem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar