torsdag 22 mars 2018

Yougovs opinionsmätning för mars

Stefan Torssell Nu har Yougovs opinionsmätning för mars publicerats. Jag är mest intresserad vad som händer med Centern. Partiet har minskat sedan i maj 2017 från ungefär 12 % till 8 %. Kommer partiet att fortsätta efter skandalen i Solna tingsrätt? Det ser så ut. Centern får 7,6 %. Jag vill betona att det finns 8 opinionsinstitut och de mäter rörelser vid olika tidpunkter från olika perspektiv. Paralaxfel kan förekomma. Men över tid kan man se riktningen. Centern fortsätter att backa. Moderaternas uppgång har avstannat och vänt. Ni som har läst vad jag tidigare har skrivit vet att jag följer tre småpartier: Medborgerlig samling, MED Landsbygdspartiet oberoende, LPo Alternativ för Sverige, Afs Två av dem, kanske alla tre kan komma in i riksdagen senast 2022. Jag har uttryckt förvåning att de ännu inte har rört sig. Men, enligt Yougov ligger Afs redan snuddande nära 2 %. Till skillnad från många andra har jag lågt förtroende för Yougovs förmåga att mäta nivåer, men det ska bli oerhört spännande att se om Afs kommer att öka i framtida mätningar. MED och LPo ligger still lång under en procent. SD har sedan december ökat från 20,5 % till 22,4 %. Under samma period har Moderaterna minskat från 22,7 % till 18,8 %. Sossarna har minskat från 25,5 % till 24 %. Mp, L, och KD intresserar mig inte. De ligger och guppar runt 4 % spärren. De partier som bör känna oro är Centern och Moderaterna. De tappar märkbart i opinionen. Tänk på att det handlar om makt, ministerposter och hela härligheten. Under åren 2014 - 2018 skänkte Alliansen bort regeringsmakten till de rödgröna genom ren dårskap. Nu är Allianspartierna överraskande på väg ner i opinionen. Kommer de att missa regeringstaburetterna ytterligare en period? Dålig taktik, uselt framförseende och svagt ledarskap. Jag lovar att det är panik i Moderaternas och Centerns båda partikanslier. Tillsammans har de förlorat omkring 8 procentenheter från deras högsta nivåer under det senaste året. Ska centern offra regeringsmakten 2018 för att låta 9000 afghanska unga män, utan identitetshandlingar och flyktingskäl, få stanna och bli försörjda av de allmänna medel som Centerpartiet har fått förtroende att förvalta? Hitintills har dårskapen och arrogansen fått råda i det partiet så Annie Lööf kanske fortsätter att driva sitt parti mot avgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar