lördag 15 november 2014

Vilken Gudsbild har du?

Jag tänker som så. Om man tror på någon Gud eller ej beror på vilken gudsbild man målar upp för sitt inre. Många säger det kan inte finnas någon god Gud, för hur kan han i så fall tillåta ondskan att råda i världen? Jag tänker mig som att Gud är ljuset. Mörkret finns bara där inte ljuset finns. Men ljuset är alltid starkare än mörkret. Enda sättet att det skall vara mörkt är att ljuset utestängs. En annan invändning mot Guds existens är. Hur kan Gud finnas både här och i Australien samtidigt? I bibeln sägs det att Gud är kärleken och visst finns kärleken både här i Sverige och i Australien samtidigt. Tom djur kan visa kärlek. Kontentan av detta blir. Att alltså är Gud både kärlek och ljus. Så vilken Gudsbild som vi tänker oss, är mer som en hjälp för vår inre uppfattning av Gud. Kärleken kan lika lite målas av som och sättas på bild som Gud kan göras. Dock kan vi uppleva kärleken och se dess frukter, men själva kärleken förblir osynlig. Tycker du det låter flummigt? Ja lika svårt att förklara vilken skepnad, vår ande får efter döden av vår kropp och själ samtidigt som vår ande lever vidare i evig tid. Något som vi hoppas och tror. Antingen kommer det att visa sig vara rätt. eller fel. Är det fel kommer vi inte att behöva få reda på att det är fel. På så vis behöver vi aldrig bli besvikna hur det än blir. "Om det är dröm så låt mig drömma". Ett jag dock tror att min dröm den är sann. Detta gör att jag kan se fram emot döden och kan tro att jag får möta mina nära och käre. Detta ger både mig och dem jag lämnar, ett hopp om att vi ska få träffas en dag någon stans. Därför ger tron, hoppet och kärleken trygghet både här i livet och i döden. Hoppet är ju som en brud brudbukett som vi får bära med oss när vi kliver över tröskeln till det okända. Därför hur det än blir, behöver vi inte riskera att hoppet ska vändas till besvikelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar